HC-CARGO Zawór EGR

Podstawy

  • EGR (Exhaust Gas Recirculation) oznacza recyrkulację spalin.
  • Stosowany zarówno w silnikach wysokoprężnych jak i benzynowych.

Cel

  • Zawór EGR powoduje ponowny przepływ odmierzonej ilości gazów spalinowych do wlotu powietrza celem obniżenia temperatury w komorach spalania.
  • Zmniejsza to poziom emisji do środowiska niebezpiecznego dwutlenku azotu (NOx) nawet o 50%.
  • W silnikach benzynowych eksploatowanych  przy częściowym obciążeniu, zawór EGR również zmniejsza zużycie paliwa.  

Czy wiedziałeś ?

  • W silnikach diesla zawór EGR również zmniejsza tworzenie się cząstek sadzy  ok 10%.

 

 

Istota działania

  • Normalny proces spalania wytwarza wysoką temperaturę w komorze spalania silnika. Powoduje to powstawanie tlenków azotu.
  • W przypadku pojazdów wyposażonych w zawór EGR część gorących spalin z silnika trafia do zaworu EGR.
  • Zawór EGR następnie wysyła gorące spaliny z powrotem  do kolektora dolotowego.  Zmniejsza to ilość pobieranego tlenu.
  • Spalanie „gazów spalinowych” połączonych z mieszanką paliwowo-powietrzną prowadzi do obniżenia temperatury w silniku i jednocześnie do niższej emisji tlenków azotu do środowiska.

 

 

 

Występujące usterki

  • Zaświeci się lampka ostrzegawcza silnika.
  • Zapisanie kodu błędu, np. “P0405 EGR Czujnik A niski sygnał”.
  • Czarny dym spalinowy.
  • Nierówne obroty biegu jałowego lub zgaśnięcie silnika.
  • Obniżona moc silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa.

Możliwe przyczyny wadliwego działania zaworu EGR

  • Silne zabrudzenia z powodu sadzy i osadów olejowych.
  • Nieszczelność w ukł. podciśnieniowym.
  • Przerwa w połączeniu z ECU.
  • Uszkodzone : przepływomierz powietrza, przetwornik ciśnienia lub zawór regulacyjny temperatury kolektora wydechowego.

Kontynuować jazdę z uszkodzonym zaworem EGR ?

  • Możliwe, ale nie zalecane – szczególnie ze względu na zwiększone zanieczyszczenie i wynikające z tego uszkodzenia np. turbo sprężarki.